Abonnementsmodellen har vært i rask fremgang de siste årene verden over. Vi som forbrukere krever løsninger som gjør hverdagen vår enklere og som skaper mer frihet og fleksibilitet. Flere og flere selskaper er opptatt av å skape en virksomhet med mer forutsigbarhet og et tettere forhold til sine kunder. Abonnementer ivaretar alle disse behovene, og derfor ser vi flere og flere abonnementsløsninger innen praktisk talt alle produkter og tjenester.
Vi ser en stadig oppblomstring av nye, smarte abonnementskonsepter dukke opp på tvers av ulike bransjer og produkter, langt forbi strømmetjenester, nyheter og telefoni. I dag kan barnefamilier abonnere på alt fra mat, barneklær, leker og sportsutstyr. Ja, til og med en tilpasset familiebil kan abonneres på blant flere norske tilbydere. I Danmark kan du få et Gin & Tonic-abonnement gjennom tjenesten Ginbutler. I USA kan du leie klær til hele garderoben din med plagg fra over 700 designere for 150 dollar i måneden gjennom tjenesten Rent The Runway.
Vi ser også abonnement- og leieprodukter i bedriftsmarkedet med alt fra kaffemaskiner, arbeidsstasjoner, software, planter, kontormøbler og lunsjmat. Ja til og med kontorer kan leies fra måned til måned med skaleringsmuligheter. Det er åpenbart at vi går fra å eie til å leie enda mer i tiden som kommer, både som privatpersoner og som bedrift.
Abonnement stammer så langt tilbake som før 1965 og gikk ofte under begrepet postordre, med kjennetegnende katalogsalg og DM`er med svarkuponger. Abonnement og postordrebransjen hadde et litt rufsete rykte med en del useriøse aktører. Vi trenger ikke gå lengre tilbake enn 5-10 år der mange bransjefolk mente at abonnement som forretningsmodell var litt «harry».
I 2021 er definitivt ikke abonnement «harry», men er av mange ranket som fremtidens forretningsmodell. Forretningsmodellen «abonnement» er hverken ny eller revolusjonerende som nevnt, men når forbrukervaner i så stor grad endrer seg fra et ønske om å eie til å leie, så vil det få konsekvenser for markedsføringen og for deg som markedsfører de kommende årene.
Fordelene med abonnement er mange, med særlig vekt på forutsigbare kostnader, tilgjengelighet og frihet. For ikke å snakke om effektiv bruk av ressurser, som særlig millenials er opptatt av.
I Scandinavian Subscription Survey, gjennomført av Norstat for Subscrybe, sier 37 prosent av deltakerne mellom 25 og 40 år at de vil ha flere abonnement i fremtiden, mens 15 prosent av de som er over 40 år ønsker seg det samme.
Undersøkelsen viser at vi har så mange som 18 abonnement i snitt per husstand. 64 prosent oppgir at de har flere abonnement i dag enn for fem år siden. Tre prosent av norske husholdninger har i dag abonnement på matkasser, og så mange som 20 prosent oppgir at de ønsker å abonnere på matkasser i fremtiden.
Undersøkelsen viser at det å ha tilgang til produkter og tjenester er viktigere enn at vi faktisk må eie dem. Det er lett å abonnere på produktene og tjenestene vi trenger. Det gir oss fleksibilitet, frihet og enkelhet. Og ikke minst, vi kan velge bort abonnement når vi ikke lenger trenger dem.
Det kommer frem i undersøkelsen at de fem viktigste driverne for å abonnere, er at det løser et konkret behov, et ønske om å prøve noe nytt, spare penger, det er enkelt, du får tilgang til noe unikt.
Det handler om å lykkes med en abonnementstjeneste over tid - da holder det ikke bare å levere et produkt kundene dine har behov for. Det handler om å lykkes med selve kunderreisen og kundeopplevelsen, ved å kontinuerlig være relevant og bygge en relasjon til kundene. Det være seg om markedet ditt er B2B eller B2C, så forventer kunder anno 2021 at de får en tjeneste som er nyttig og convenient. Som hjelper dem i en hektisk og travel hverdag og løser deres problem. Kortsiktig tankegang med kun økonomisk vinning, det holder ikke. I dag forventer kunden at det skal være enkelt, effektivt og det skal gi merverdi.
Merkevaren Nike lanserte i 2019 Nike Adventure Club for barn. I tillegg til at foreldrene kan bestille sko fra Nike og Converse (Nike kjøpte Converse i 2003), får barna en «adventure box» med spill, klistremerker og andre overraskelser. Dette gjør de for å oppmuntre og motivere barna til å aktivere både musklene og hjernen. Foreldre kan selv velge hvor ofte de skal motta pakken, og tjenesten starter på 20 dollar i måneden. Rett og slett genialt!
Hva vil dette si for morgendagens markedsførere? Ifølge Rent The Runway, kommer 94 prosent av kundene deres via organisk markedsføring med hovedvekt på brukergenerert innhold. Content is King - noe som understreker at relevant og godt innhold er viktigere enn distribusjonsbudsjettet.
For markedsførere blir det desto viktigere med en langsiktig og fremtidsrettet strategi, og et konsept som møter målgruppens behov, kombinert med engasjerende og godt innhold.
Nøkkelen for å lykkes med dette blir å finne mulighetsrommet hos kundene for å finne de viktige driverne; Hvilke problemer og utfordringer har de, hva ønsker de å bruke mer og mindre tid på, og hvordan kan din bedrift eller merkevare gjøre hverdagen deres enklere og bedre? Og sist, men ikke minst, hva er kundene opptatt av å eie, og hva kan de like gjerne leie?
For markedsførere har det aldri vært flere muligheter, spesielt for de som ønsker å gi sine kunder mer fleksibilitet, frihet og tilgjengelighet. Markedsførere må i fremtiden tenke kundereise, kundeservice, og bygge en sterk relasjon til sine kunder for å skalere lønnsomhet og vekst.
Alle bransjer blir i disse dager utfordret i et raskere tempo enn noen gang tidligere. Vi tror det er mange merkevarer og styrerom som i disse dager ser på sin egen tradisjonelle forretningsmodell på søken etter en mer skalerbar modell, der man ønsker å eie mer av verdikjeden selv. Fremtidens forretningsmodell er abonnement.
Om du er en startup eller en etablert merkevare som trenger hjelp til å skalere lønnsomhet og vekst innen abonnement, så ta kontakt med oss.
NXT er en Subscribe Provider og kan hjelpe deg med alt innenfor utvikling av abonnementskonsepter fra A til Å, markedsføring, varehotell, varepakking, distribusjon mm.
Ta kontakt med Terje Davidsen, tlf 900 61 561, terje@nxt.no.