Ny nettside? – hva må du tenke på?

Hvor starter du når du ser behovet for en ny nettside? Alle nettsider er forskjellige, men de fleste prosjekter følger samme prosess. Når du skal velge byrå er det viktig å finne noen som forstår forretnings behovene dine, men det er like viktig hvordan kundene dine skal bruke siden.

Nedenfor får du vite litt mer om dette:

  • Hvor skal jeg starte?
  • Valg av byrå
  • Hva koster en nettside?
  • Webprosess fra idé til ferdig nettside

Ny nettside - hvor starter du?

Du trenger ikke å ha kartlagt alle dine utfordringer før du går til et byrå. Det er vel så viktig at byrået er med på å finne ut av hva ditt behov er og hvordan det kan løses på best mulig vis. Din gamle nettside dekker muligens en del behov, men har kanskje et problematisk publiseringsverktøy eller et utdatert design? Kanskje du ønsker nye funksjoner? Kanskje trenger du også å oppdatere logo og profil?

Les mer om hvordan vi jobber med å skape visuelle identiteter.

Et webbyrå kan hjelpe deg med din nettside

Vi i NXT har lang erfaring med webprosjekter. Hvert prosjekter unikt, men fasene i prosessen er ofte lik fra prosjekt til prosjekt. Et større prosjekt tar lengre tid, koster mer og har mer omfattende faser, mens et enklere prosjekt kan leveres med en raskere prosess. Prosessen vår er skalerbar slik at vi kan tilpasse den til hver enkelt nettside – skreddersydd for dine behov.

Hva koster det å bygge en nettside?

Budsjettet til en nettside avhenger av hvilke behov du har, og hva du ønsker å oppnå. Skal det være en informativ side som kunder oppsøker ved behov? Eller trenger du å utvikle en nettbutikk hvor du ønsker mer trafikk og økt salg?  

Når du skal hente inn tilbud til ny nettside, er det fint om du har en formening om hva slags type nettside du ønsker, og hva slags budsjett du har å jobbe med. En prat med oss i NXT kan være med på å avklare hva slags forventninger du har for en nettside, og du finner raskt ut om vi er aktuelle som tilbyder og leverandør. Vi leverer enkle webløsninger fra kr 35.000,-, men de fleste av våre prosjekter starter på kr 150.000,- og oppover.

Når du skal sammenligne pristilbud fra ulike leverandører, bør tilbudet svare til den samme løsningen. Derfor har vi noen verktøy vi bruker for å komme opp med en kravspesifikasjon for nettsiden. Den kravspesifikasjonen kan du bruke for å sammenligne løsningen opp mot andre leverandører, eller så kan vi bruke den videre for å bygge din nye nettside.


Webprosess fra idé til ferdig nettside

Vi starter alltid med et forprosjekt

I et forprosjekt avdekker vi behov og mål. Vi stiller spørsmål som gjør at vi enklere kan finne en riktig løsning for dere:

  • Hvem er dere? Hva gjør bedriften deres? Hvilke forretningsbehov har dere?
  • Hvilke mål har bedriften satt seg? Ønsker du å generere flere leads? Ønsker du en plattform som digitaliserer årsrapporter? Ønsker du økt synlighet eller mulighet til å skrive og publisere artikler?Kanskje du vil fremstå som attraktiv arbeidsplass? Har du behov for å gjøre produkter og tjenester mer kommersielle og salgbare? Vi setter tydelige mål slik at vi i etterkant kan bedømme om nettsiden er en suksess.
  • Målgrupper og hvilke behov de har: Hva er de viktigste oppgavene brukeren skal løse på nettsiden?
  • Hva gjøres av markedsføring og synlighet i dag?Hvordan kommer brukerne inn på nettsiden? Eksisterer det andre informasjonskanaler? Er dere synlige i sosiale medier?
  • Hvordan skal du posisjonere deg i forhold til konkurrentene? Hvilket etterlatt inntrykk skal brukeren ha etter å ha vært på siden deres?
  • Design: Har dere en profilguide? Hva finnes av eksisterende materiell? Har dere preferanser på overordnet design, farger, elementer og lignende? Er det noen andre nettsider dere liker/ikke liker?  
  • Sidekart: Vi går igjennom ønskede sidemaler, og kan også sette opp en navigasjonsstruktur.

Vi kartlegger innsikt, behov og mål

Når vi jobber med en ny nettside, analyserer vi eksisterende løsning og behov.

  • Vi går igjennom innsikt fra Google Analytics
  • Vi ser på kundenes tidligere erfaringer, support og kundeservice
  • Vår egen erfaring, innsikt og trender
  • Målgrupper - hvem skal nettsiden nå?
  • Posisjon og strategi
  • Vurdering av kravspesifikasjon og kartlegging fra forprosjektet

Webdesign - hvordan skal nettsiden din se ut?

Nettsidens design skal underbygge bedriftens strategi og mål. Hvis du allerede har en profilguide tar vi utgangspunkt i den når vi setter opp nye nettsider. Ofte ønsker man å modernisere nettsiden og samtidig fornye profilguiden. For noen bedrifter har vi gjort endringer i profil, men beholdt eller finjustert logo. For andre bedrifter har vi gjort en total reprofilering.  

Hvis man ønsker å bygge nettside basert på en helt ny profil, starter vi med prosessen rundt reprofilering samtidig som vi avdekker behov for ny nettside. Når vi designer nettsider tar vi en vurdering på alle grunnelementer som kan benyttes gjennomgående på siden: Farger, fonter, ikoner, bilder og overordnet layout. Deretter designer vi malsider som gjennomgås med kunden før vi designer hele løsningen.

Vi i NXT har blant annet designet nettsider for Northborn, Annonseweben til TV 2, Namron, Direct House, Økonomibistand og Hedalm Anebyhus.

Vi redesignet også Helsports turjenter.no

Plattform og utvikling

Vi leverer nettsider i flere systemer. Webflow og WordPress er de publiseringssystemene som oftest går igjen. WordPress har hatt en stor markedsandel i flere år, men vi ser nå en stor økning i bruk av Webflow. Vårt fokus er å levere en løsning som gir deg mest verdi for investeringen din, og at publiseringsløsningen er enkel å bruke.

Fordeler med Webflow:

  • Stabile servere med 99.9% tilgjengelighet.
  • Raske interaksjoner i både design og utvikling.
  • Tilrettelagt for en rask brukeropplevelse, også på 3G/4G ved bruk av mobile enheter.
  • Intuitivt og enkelt CMS (system for innholdsstyring), som raskt kan skreddersys og utvides etter deres behov.
  • Sikkerhet på toppnivå for både eiere og brukere av nettsiden; alle data og informasjon krypteres både på vei inn og ut av servere og databaser.
  • Automatisk SSL-sertifisering som gir brukere trygghet på deres nettside.
  • Én samlet pris for hosting, database og servere – kun domene må håndteres eksternt.
  • Meget godt optimalisert for SEO (søkemotoroptimalisering), spesielt ved ekstra tilrettelegging via innhold på nettsiden.

Innhold og SEO

Er du webredaktør eller har du ambisjoner om å publisere selv? I våre løsninger får du selvfølgelig tilgang til å publisere selv.Organisk synlighet er viktig og vi bidrar gjerne med å lage både innhold- og publiseringsplan slik at nettsiden din leverer optimalt. Vårt performance team hjelper deg gjerne med å søkemotoroptimalisere nettsiden din for best synlighet hos søkemotorer som Google.

Lansering av løsning

En nettside er som å bygge et hus. Vi planlegger alt i detalj for at den skal dekke alle behov du måtte ha, og når nettsiden er lansert skal den følgelig forvaltes videre. Noen nettsider har en del statisk innhold som man kanskje ikke har behov for å oppdatere ofte, mens andre nettsider trenger kontinuerlig optimalisering og markedsføring for å skape trafikk.  

Lurer du på hvordan vi kan skape vekst for din bedrift gjennom markedsføring?


Nysgjerrig på hva slags løsninger vi kan presentere for din nettside? Vi tar gjerne en prat med deg!

Kontaktpersoner

Tone Trollsås
Kreativ rådgiver / Partner
Robin Andersen
Digital leder / Senior Rådgiver

Aktuelt

Si hei!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.