Terje Davidsen på Trygve M. Davidsens utstilling på Grafill-huset.
Hele fire generasjoner, i rett linje på stamtavla, har drevet med reklame: Fra oldefar Trygve M. Davidsen (1895-1978), farfar Bjørn A. Davidsen (1918-1989), far Geir A. Davidsen (1945-), til Terje Davidsen (1965-). Davidsens oldefar, Trygve M. Davidsen, er den mest kjente av dem, og har fått egen utstilling på Grafill-huset. Med materiale lånt ut fra selveste Nasjonalmuseet og Nasjonalbiblioteket, får man vist frem mange av hans imponerende verker. Her får man virkelig et innblikk i hvordan det var å være grafisk designer første halvdel av 1900-tallet.
Reklamereisen startet med den mest kjente i Davidsen-slekta, oldefar Trygve M. Davidsen (1895 - 1978). Han tilhørte første generasjon av profesjonelle reklametegnere i Norge. Allerede i 1917 startet han Norges andre kommersielle reklamebyrå i Kristiania ved navn Saastad og Davidsen. Høsten 1923 dro Trygve på studiereise til USA, der han fikk tilbud av ulike amerikanske byråer. Trygve valgte å følge sin egen drøm om å være selvstendig, kreativ og allsidig, og å dyrke sine mange interesser og stiluttrykk.
I en artikkel av reklamemannen Thor Bjørn Schyberg, ble Trygve omtalt slik:
Han er ‹Oslogutt› tvers igjennom, rapp i kjeften når det gjelder, god i debatten og med et lunt smil i øyekroken. Han er kunstner i hver trevl, men uten kunstnernes unote.
På begynnelsen av 1930-åra hadde Trygve etablert seg som en av Norges mest kjente og produktive reklametegnere. Han jobbet for flere av Norges største merkevarer, blant annet NSB, Gjensidige, Glasmagasinet, Janus, Tryvann, Store Norske, Chat Noir, Reisemagasinet Norge og Hjemmet, for å nevne noen.
Flere av hans arbeider ble trukket frem av utenlandske fagpublikasjoner som brukte hans arbeid som eksempel på god norsk reklame. Eksempelvis arbeidet med en plakat for NSB fra 1925: Plakatene skulle promotere Norge som reisemål, blant annet i Danmark, Tyskland, Frankrike og USA. Motivet viser en naken mann på ski i norsk natur, og skulle skildre et sunt sportsliv.
Men den kreative nakenheten ble for mye for amerikanerne, og plakaten ble forbudt – noe som har gjort den til et svært ettertraktet samleobjekt i USA.
Innenfor reklame omfattet produksjonen hans alt fra annonser, brosjyrer, foldere og plakater, til diplom, pakningsdesign og logoer. Signaturen «T.M.D» er i tillegg velkjent fra bokillustrasjoner og julehefter, og han var kjent for sine mange julekort med de legendariske smånissene.
I samarbeid med utstillingen gir Store Norske Skriftkompani ut flere skriftsnitt basert på Trygve sitt imponerende arbeid.
Trygve hadde mange tillitsverv. Han var styremedlem i Reklameforeningen i en rekke år, viseformann i Tegnerforbundet 1945–47, medlem av Statens sakkyndige råd for utarbeidelse av åndsverkloven fra 1953, formann for Fondet for kristelig-kulturelle formål i Hemsedal fra 1962, og medlem av Stavkirkekomiteen Hemsedal fra 1964. I tillegg ble han ofte benyttet i juryer i Tegnerforbundet.
Trygve M. Davidsen (1. generasjon) deltok på flere kunstutstillinger, som Statens Kunstutstilling (Høstutstillingen) 1930, 1932–37, 1939, 1946 og 1977, Nasjonalgalleriets svart-hvit-utstilling 1939 og en rekke av Tegnerforbundets og Oslo Kunstforenings gruppeutstillinger. I Nasjonalgalleriet er han representert med hele to arbeid.
Bjørn A. Davidsen (Terjes bestefar, 2. generasjon) var en illustratør og reklamemann og etablerte sitt eget reklamestudio og tegnebyrå i 1952/53. Der hadde han en rekke reklametegnere i sin stall, og jobbet blant annet for selskaper som Follestad, Philips, Jøtul, Radionette, Diplom-is, og flere. Signaturen hans var B.A.D.
Geir A. Davidsen (Terjes far, 3. generasjon) var utdannet reklametegner og retusjør. Geir var en utpreget kreativ reklame- og markedsmann med nese for business og det kommersielle. Geir hadde en rekke ledende stillinger som salgs- og markedsdirektør for en rekke ulike større selskaper, før han også han startet sitt eget reklamebyrå: Typeface Reklamebyrå.
Vi tok en prat med Terje Davidsen (4. generasjon Davidsen), eier og arbeidende styreleder i NXT Oslo Reklamebyrå:
– Svaret på det er sammensatt, begynner Davidsen.
– Kreativitet er så mangt. Jeg har nok en blanding av venstre og høyre hjernehalvdel når det gjelder reklame og business. For min del er det nok den høyre hjernehalvdelen (kreative) som er den mest dominante hos meg. Når det er nevnt så har jeg ikke arvet ett eneste gen av mine forfedre når det kommer til å tegne. Heldigvis har vi mange flinke designere her på huset som tar seg av design og det visuelle, smiler Davidsen.
– Når det kommer til det kreative og det kommersielle som salg- og markedsføring så har jeg nok uten tvil arvet mest fra min far. Min høyre hjernehalvdel spinner alltid etter å lete etter utvikling og vekst, og søke etter mulighetsrommet for å ta det neste steget, enten det gjelder for NXT, eller for våre kunder.
– Det er veldig tilfeldig. Ingen av oss har overtatt hverandres reklamebusiness. Alle startet fra scratch og har bygget hvert sitt byrå i ulike tidsepoker. Litt tilfeldig, selv om det er nok av reklamegener i blodet.
– Ja, det er litt spesielt. Min oldefar har i disse dager utstilling på Grafill i Møllergata 39. Min bestefar satt som motstandsmann under andre verdenskrig i Møllergata Nummer 19 (politistasjon/fengsel), og han bosatte seg seinere i Møllergata 38. I 2020 flyttet NXT Oslo Reklamebyrå fra Øvre Slottsgate til Møllergata 6. Så ja, det er litt historie rundt Møllergata også, forteller Davidsen.
– Før jeg etablerte NXT i 2000 jobbet jeg noen år i kommunikasjonsbransjen som DM-konsulent. Det var spesielt to grunner til at jeg startet NXT: Det ene var at jeg så fort at det var en mulighet til å kunne ta en ledende posisjon som et DM-byrå som sto for kreative og kostnadseffektive DM-løsninger, og som stod for det å skape effekt og resultater. Vi tok fort posisjonen som en av Norges ledende innen dette reklamefeltet, sier Davidsen.
– Den andre faktoren var at jeg var lei av å se de store tradisjonelle reklamebyråene være mer opptatte av å vinne reklamepriser enn å vinne kunder og lønnsomhet for sine oppdragsgivere.
– Derfor ønsket jeg å skape en utfordrer i bransjen med et tydelig RESULTAT-DNA. Et byrå som skulle forenkle det komplekse og som skulle skape kreative og kostnadseffektive løsninger som kundene kunne regne hjem (ROI), mer enn å vinne reklamepriser for byrået. I tillegg skulle vi være best på fleksibilitet, kundeservice og det å samarbeide med våre kunder, forteller Davidsen.
– Kjært barn har mange navn. Vi er både et reklamebyrå, kommunikasjonsbyrå, markedsføringsbyrå, digitalbyrå, og noen vil til og med påstå vi er et mediebyrå. Det er egentlig ikke så viktig hvem vi er, det viktigste er hvem vi er til for. Vi er til for de som ønsker å løse kommunikasjonsutfordringer på en enkel, smart og effektiv måte – de som er på jakt etter å kunne regne hjem sine markedsinvesteringer. Vi er et helt annet byrå nå enn den gang, men vi har fortsatt samme DNA og verdier, sier Davidsen.
– Det er helt riktig, mye har skjedd på disse 23 årene. Vi har vært igjennom og stått i ulike kriser i verden: finanskriser, pandemier, inflasjon og stygge kriger. Vi har vært flinke til å omstille oss og speile trender og utvikling i vår bransje, og med ansatte som hele tiden har vært på leting etter nye mulighetsrom og det neste steget. Vi har opprettet mange nye og essensielle fagtjenester under reisen, som har gjort at vi har tatt mange viktige og riktige steg i vår reklamehistorie, forteller Davidsen.
– Vi har også etablert en rekke nye selskaper og kjøpt opp ulike selskaper innen reklame, strategisk design, produksjon, logistikk (tre logistikkhus), medier og forretningsutvikling. Siste skudd på stammen var oppkjøpet av Uniform Design – et spennende designbyrå som er spesialister på strategisk design og merkevareopplevelser. Det gjør at vi har en spennende verktøykasse og et verdiforslag der du får alt du trenger under ett NXT-tak – med ulike fagspesialister som lover å forenkle det komplekse på veien etter å skape lønnsomhet og vekst for våre kunder, sier Davidsen.
– Jo, tradisjon tro har vi også min sønn Sebastian som jobber på NXT-huset som digital markedsfører med spesialfelt SoMe, så det er jo litt moro da, avslutter Davidsen.