CRAMO kårer Norges beste vaktmester

CRAMO

Norges beste vaktmester
Ved hjelp av film, sosiale medier og DM var vi på leting etter Norges beste vaktmester. Det er en kjent sak at mange skoler har et oppussingsbehov, så vi synes dette var en god, og ikke minst, relaterbar yrkesgruppe for Cramo å sette søkelys på.

Ved hjelp av denne kampanjen, ville Cramo være en avsender og en bedrift som bryr seg om en yrkesgruppe som ellers ikke mottar altfor mye oppmerksomhet. I tillegg til stoltheten ved å vinne tittelen som Norges beste vaktmester, ville vinneren få premie til en verdi av 50 000,- øremerket til oppussing av skolen.

Kampanjen bestod av en nomineringsperiode, hvor tre vaktmestere gikk videre til en avstemmingsperiode. Vinneren med flest stemmer fikk tittelen Norges beste vaktmester

Vaktmesterfrua
Vi gikk noe utradisjonelt til verks når vi utarbeidet konsept for denne kampanjen. I lys av alle bloggfruer som finnes der ute, utarbeidet vi vår vaktmesterfrue som talerør for kampanjen. Vi følger henne gjennom positivitet og glede fra når hun oppdager kampanjen, til fortvilelse og sinne når hennes mann ikke går videre i konkurransen. Vi følger henne gjennom fem vlogs (bloggfilmer) hvor hun prater direkte til sine seere.

Målsetning
Målet med kampanjen i seg selv var ikke å generere direkte salg for Cramo. Dette var en kampanje med fokus på merkevarebygging, samt å knytte gode opplevelser og relasjoner fra skolene til kunden, slik at Cramo vil være top of mind når oppussing av skolene blir aktuelt.

Vi hadde en forhåpning om 15-20 nominasjoner. Vi ble slått i bakken når vi ved endt kampanje hadde fått inn over 100 nominasjoner. Vi hadde undervurdert målgruppen og hvor stor innvirkning noen vaktmestere har på sin arbeidsplass. Man kunne nesten få tårer i øynene av noen av begrunnelsene om de nominerte.

Presse
Gratis-reklame i form av presse var også en målsetning i kampanjen. Også her var responsen overveldende. Omtale i noen av de største lokalavisene rundt om i landet og et 10 minutters innslag i Norgesglasset på P1 var bare noe av omtalen vi fikk.

Resultater

Visninger: 606 600
Handlinger: 84 000
Klikk: 2 000

Kampanjen genererte i overkant av 100 nominasjoner og de tre finalistene som var igjen til slutt fikk til sammen ca. 3 000 stemmer. En rørt vaktmester mottar diplom og hyllest fra lærere og elever: www.bygg.no/article/1298418