Den digitale avdelingen i NXT arbeider egentlig på to fronter. På den ene siden har vi det vi kaller performance marketing, som i hovedsak er annonsering og optimalisering i digitale flater. På den andre siden er de mer tekniske aspektene ved jobben, som for eksempel UX-design, oppsett og drift av nettsider, og sporing og analyse.
Ikke nok med at en nettside skal se fin ut, den har også en rekke andre funksjoner som ikke er like synlige. De som besøker nettsiden din forventer å forstå hva du prøver å kommunisere, og finne informasjon raskt og enkelt. Da må det tekniske i bakhånd fungere, og det må fungere godt.
De aller, aller fleste kjenner til de forskjellige sosiale mediene der ute. Og annonseringsmulighetene er mange: Enten kan man kjøre spesifikt mot målgrupper på utvalgte medier, eller bygge en strategi hvor alle plattformene spiller på lag. Mulighetene er mange.
I tillegg til sosiale medier er det mulig å annonsere i forskjellige søkemotorer (søkemotorannonsering). Om du har en teknisk god nettside med godt innhold, og setter av et budsjett til synlighet i søkemotorer, er sannsynligheten større for at folk finner din nettside først – og ikke dine konkurrenter.
Det beste er å snakke til de som er interesserte i å høre hva du sier. Og når de først er interesserte, hva med å gi dem skreddersydde tilbud, unike opplevelser og målrettet kommunikasjon? Det er store muligheter for å skape gode resultater gjennom e-post.
Vi kan starte med det innholdsmarkedsføring ikke er: Det er ikke PR, reklame, eller annonser. Det er verdifullt og relevant innhold i egne flater (nettside, sosiale medier og lignende) som er med på å tiltrekke og engasjere de riktige målgruppene.
Når du først har bygget en nettside, er det som oftest lurt å integrere nettbutikken direkte i løsningen. Heldigvis vet vi nøyaktig hvordan vi skal gjøre det. Som vi pleier å si: Alt du trenger er varer, så fikser vi alt det andre.
I tillegg til annonsering, er det grep man kan gjøre for å øke synlighet organisk. Søkemotoroptimalisering handler om å forbedre en nettsides synlighet i søkemotorer, som for eksempel Google. Målet med SEO er å øke organisk trafikk til nettsiden og forbedre rangeringen i søkemotorenes resultater.
Formålet med Native Ads er at de skal oppfattes som en naturlig del av nettsiden du besøker, og være mindre forstyrrende enn bannerannonser eller pop-ups. Annonsering med Native Ads kan for eksempel være på plattformer som Schibsted, Amedia, Dagens Næringsliv eller lignende.
UX-design, eller brukeropplevelsesdesign, er med på å skape en sømløs og engasjerende opplevelse slik at brukerne sitter igjen med en positiv opplevelse i etterkant. Her handler det om å skjønner brukernes behov, skape intuitive og effektive løsninger, og kontinuerlig teste for å forbedre opplevelsen.
Hva om du kunne by på annonseplasser basert på kontekst, og ikke målgrupper? Innenfor kontekstuell markedsføring snakker du kun til de målgruppene som er interessert i det du kommuniserer, på de plattformene du ønsker å snakke til dem.