Alle har godt av å fornye seg iblant, men av de rette grunnene. Kreativitet skaper gjennomtenkte løsninger basert på konsept og strategi. Formålet er å bygge merkevare og kjennskap, og fremstille merkevaren best mulig for sluttbruker. Og det handler like mye om å skape funksjonell design som gir en god brukeropplevelse, som å lage noe som ser fint ut.
Der en kommunikasjonsstrategi skal fortelle noe om hvordan du skal snakke, er visuell identitet hvordan du skal se ut. En god visuell identitet er med på å formidle selskapets verdier, budskap og personlighet, og skal være konsis, gjenkjennelig og bygge tillit hos målgruppen. Alt fra farger og typografi til logo og andre grafiske elementer er med på å fortelle noe om hvem selskapet er.
Når du skal markedsføre et produkt eller tjeneste, er det viktig at kommunikasjonen sitter og strategien er tydelig. Men like viktig er hvordan kampanjene dine skal se ut, og hva de skal inneholde. Da er det viktig å velge et byrå som har lang erfaring med utvikling av kreative konsepter, visuell kommunikasjon og uttak i forskjellige kanaler og ulike plattformer.
Illustrasjon er utforming og bruken av visuelle elementer, som tegninger, bilder eller grafikk, for å forklare, berike eller utfylle tekst, idéer eller konsepter. Illustrasjoner kan variere i form og stil, og kan være håndtegnet, digital, fotografisk eller en blanding av ulike teknikker. Ofte kan vellaget og velplassert illustrasjon gjøre kommunikasjon eller budskap enda mer tydelig.
Ulike kunder har ulike behov. Noen vil ha profesjonelle portrettfotografier av hele organisasjonen, mens andre vil ha korte og uredigerte videosnutter filmet med mobilkamera. Selv om vi har dyktige film- og fotofolk her hos NXT handler det i like stor grad om å identifisere hva behovet er – før vi snurrer film. Et rått og ekte videoklipp på 10 sekunder kan generere like mye oppmerksomhet som en tradisjonell reklamefilm, for eksempel.
Webdesign kan bety så mangt, og inkluderer en rekke forskjellige underkategorier. UX- og UI-design er naturligvis store deler av jobben, men i første omgang handler det om å identifisere hva formålet med nettsiden skal være, og hvem målgruppen er – og skissere opp en visuelt estetisk nettside. Derfra handler det om å utforme brukervennlighet, funksjoner, ytelse og sikkerhet.
Å utvikle et konsept er ofte en svært kreativ prosess, men den krever også analyse, undersøkelser og planlegging. Først handler det om å identifisere mål og behov, før den kreative prosessen tar over og man genererer idéer og utformer konsepter. Fra tanker og idéer, til skisser og prototyper, helt ut til ferdig produkt eller lansering – en reise vi har vært med på ofte.
Infografikk er en visuell representasjon av informasjon, data eller kunnskap som brukes til å gjøre komplekse konsepter eller statistikk lettere å forstå. Infografikk kombinerer tekst, bilder, grafikk og illustrasjoner i en sammenhengende design for å formidle informasjon på en oversiktlig og engasjerende måte.
Pakningsdesign, også kjent som emballasjedesign eller produktinnpakning, er prosessen med å utforme den ytre visuelle presentasjonen av et produkt. Dette omfatter utformingen av produktets emballasje, etiketter, bokser, flasker, poser eller annet. Målet med pakningsdesign er å tiltrekke oppmerksomhet, kommunisere produktets egenskaper og fordeler, og skape en positiv oppfatning av produktet blant forbrukerne.
Dette fokuserer på den visuelle og interaktive delen av et design, og inkluderer elementer som knapper, ikoner, farger, layout og typografi. UI-design er ansvarlig for å lage grensesnittet som brukerne ser og samhandler med. Det handler om å sørge for at grensesnittet er responsivt og brukervennlig, og at det er intuitivt å bruke produktet.
Når de kreative konseptene er på plass, skal materialet produseres. Noen ganger er resultatet tekst til en artikkel eller nyhetsbrev, andre ganger er det fotografier, korte snutter til sosiale medier, grafisk produksjon som skal opp på en husvegg, eller en digital 3D-modell. Her handler det om å være kreativ, og finne løsninger som passer strategi og merkevare.